2020. április 13., hétfő

Csárli

Már a múlt évezredben is hozzátartozott a városképhez, vézna virgácsaival oly gyorsan tudta tekerni citromsárga biciklijét, mint senki más, néha még a Babettával közlekedő hölgyeket is versenyre késztette. Alig változott valamit az évtizedek alatt, kicsit vékonyabb szálúra metszette az idő bozontos haját, őszebbre festette gondosan nyírt szakállát. Senki nem ismerte az életkorát, tán csak orvosa és az őt igazoltató fiatal rendőrök.
Csárli egyedül élt, szülei meghaltak már régen; komám, én is meghalok egyszer, anya mondta, és azt is mondta, ne féljek, várni fog rám, citromos-túrós palacsintával, olyannal, amilyet csak ő tudott sütni; hát, nem félek én a haláltól, olyan lesz, mintha elaludnék az ablak előtt, a kockás plédembe burkolózva, lábamat feltéve a puffra, s amikor felébredek, anya ott vár.
Csárli enyhén értelmi fogyatékos volt, ám mindig olvasott, amikor csak tehette. Mindent. Újságot, könyvet, Bibliát, kereskedelmi szóróanyagot, gázszámlát, plakátot, furcsa agyával mindent megjegyzett, mindent vissza tudott mondani, autista vonásokat mutatott, miközben allergiával és epilepsziával küzdött, s egy vesével született.
Csárlit vagy szerette az ember, vagy nem. Csárli is vagy szerette az embereket, vagy nem, ösztönösen ráérzett, hogy kivel érdemes szóba elegyedni, kinek kell segíteni, s kit érdemes nagy ívben elkerülni. Akkora szíve volt, akár egy működő gázkazán, legalább annyi melegséggel is. Anya mondta, hogy jó legyek, amíg nem találkozunk, vigyorodott el, kócos fogsora mindig fehéren csillant.
Egy napon a parkban találkoztam vele, kedvetlenül intett, nem úgy mint máskor; láttam, nagy a baj. Kérdeznem se kellett, kifakadt belőle a szó, áramlott, ahogyan a fertőzött sebből a genny. Csárli nehezen tűrte az igazságtalanságot, fájt neki, csípte a szemét, könnyezett tőle, szorította mellkasát; hülye vagyok én?, kérdezte tőlem, anya nem mondta ezt, anya szeretett. Nem sokon múlott, hogy elsírja magát. Kostos atya üvöltött vele, te, hülye idióta, anyád forog a sírjában, mert ilyen nem normális kölyke van, takarodj innen! Csárli nem értette, mi a baj, samponnal, sikárkefével megtisztította a megfeszített Krisztus bronztestét, piszkos volt, zöld foltok éktelenkednek az oldalán, megigazgatta a töviskoszorút Jézus homlokán, a keresztet is megcsuszolta, utána lefestette fekete festékkel. Kostos atya tajtékzott, Csárli pedig csak állt előtte némán, lógó karokkal, lehajtott fejjel, úgy érezte, kitéptek a lelkéből egy darabot. A pap nem bocsátott meg neki, ő sem bocsátott meg az atyának. Soha többé nem tette be lábát a templomba, soha többé nem ment füvet nyírni, virágot ültetni, söprögetni, takarítani, még a fejét is elfordította, amikor a téren biciklizett keresztül.
Csárli télen megfázott, tüdőgyulladást kapott, a kórházban kötött ki. Kétnaponta meglátogattam, vittem neki forró húslevest, gyümölcsöt, csokoládét. Lassan tért vissza belé az élet, mintha már nem is igazán akarná, mintha már nem lelné benne örömét.
A futball világbajnokságot a kisváros főterén felállított kivetítőn nézte, sokkal szótlanabb volt, mint régen, de még mindig szeretett az emberek között forgolódni, málnaszörpöt ivott, minden este két korsóval, s mindig a gyengébb csapatnak szurkolt. Ma sem játszanak a magyarok?, kérdezte a körülötte ülőktől, pedig ő legszívesebben nekik drukkolna.
A döntő napján is ott ücsörgött a kivetítő előtt, kezében az elmaradhatatlan málnás korsóval, a franciáknak drukkolt, imádta a kék mezüket. Amikor győztek, könnyes szemmel ücsörgött; anya is biztosan nekik szurkolt volna, jelentette ki, ő is örülne, hogy nyertek. Szép volt a ruhájuk, tette hozzá mosolyogva, szépek voltak azok a barna bőrű, villogó szemű, izmos fiúk. Különösen a tízes. Ő futott a leggyorsabban, majdnem olyan gyorsan, mint ahogyan én, vigyorgott.
Néhány napig nem találkoztunk, aztán csütörtökön délután, amikor jöttem haza Budapestről, a főtéren összefutottunk. Ült a padon és elmélyülten olvasott. Megálltam előtte. Lassan felnézett rám, elmosolyodott. Győztek, jelentette ki. Mert ők voltak a legjobbak.
Nézd, Csárli, mit vettem, húztam elő táskámból a nejlonszatyrot. Leültem mellé a padra, lassan, nagyon lassan nyitottam ki a szatyor száját, érdeklődve figyelt. Előhúztam a szatyorból a mezt, szétnyitottam, Csárlinak elkerekedett a szeme. A franciák ruhája, a szép kék ruhája, ámuldozott, neked van ilyened, nagyon örülök. Nem, Csárli, ez nem az enyém, nézd csak meg jobban, mondtam, s megfordítottam a mezt, nézd csak, mi van ráírva.
Csárli lassan olvasni kezdte: CSÁRLI! Tízes szám. Elhallgatott, mozdulatlanul bámulta a mezt és ismét elolvasta, hangosan: CSÁRLI! Tízes szám.
A tiéd Csárli, nyomtam a kezébe. Vedd le az inget, gyere, azonnal fel kell próbálnod. Zavartan vetkőzött, aztán nehezen belebújt a mezbe. Kihúzta magát. Csárli, a tízes, hadarta, már nevetett. Meg fogom mutatni anyának is. Igen. És elmondom, hogy tőled kaptam. És azt is elmondom, hogy vannak még jó emberek ezen a földön, akiket kell szeretni, mert tőlük lesz jobb itt minden.
Váratlanul magához ölelt, olyan szorosan, hogy alig kaptam levegőt. Aztán pedig, amikor elengedett, kapkodtam a levegőt, szaporán, mélyen, mert a szemem is befátyolosodott, biztosan Csárli erőteljes ölelésétől.
„Az légy, aki vagy, érezd jól magad, ha elhajózol hosszú vizeken...”, énekelte tökéletesen tisztán, pontosan Csárli Charlie nótáját, közben boldogan himbálta csípőjét és annyira ragyogott a szeme, mintha csillogó gyémántokat rejtegetne bennük, melyeken a nyári napfény penderedett táncra.
Ültem a padon és néztem őt, élveztem határtalan örömét, amint mutogatta mezét a járókelőknek, s kezdtem én is elhinni, amit mondott: vannak még jó emberek ezen a földön, akiket szeretni kell, mert tőlük lesz itt jobb minden.


Fotó: Babetta

8 megjegyzés:

Márta Hatos - Vox_humana írta...

Nagyon szeretem ezt a prózád. Nagyon. :)
Olyan jó lenne meggyőződéssel tudni, hogy vannak még jó emberek a földön, de már az is felemelő, hogy vannak emberek, akik érzik, tudják, hiszik - mert megtapasztalták -, hogy léteznek jó emberek.
Szeretettel olvastalak.
Vox

Egervári József írta...

Kedves Vox!

Köszönöm! Igen, meggyőződéssel állítom, hogy vannak jó emberek, mindig voltak, mindig lesznek, és rajtuk múlik, hogy élhető lesz-e a világ. Én reménykedem, hogy erősek, harcosak is lesznek, nem csak jók!

Horák Andrea Kankalin írta...

A fogyatékkal élő emberek - szakmai érintettségem miatt - közel állnak hozzám, ezen belül az autizmus szívem csücske, így áhítattal olvastam ezt a novelládat. Nem először tettem, csak eddig próbáltam gondolatokat gyűjteni, hogy írásodhoz méltó szavakat hagyjak itt.
Azt hiszem, ez csaknem lehetetlen, mert annyi érzést, annyi lelki táplálékot tettél ebbe a történetbe, hogy - sokadszorra is -könnyeket csaltál szemembe.
Jellemábrázolásodból felismerhetőek az autizmussal élő ember domináns tulajdonságai, egyértelműen megmutatkozik, milyen jó megfigyelő, emberismerő vagy, ezen kívül tájékozott a témában.
Eltűnődtem azon is, hogy milyen sok arcát láttattad már a halálnak. Mindezt műveid alapján szűrtem le. Érdekes utazás ez, magam is közelebb kerültem megértéséhez.
Nagyon jó a stílusod; bármiről írsz, bele tudsz vinni történeteidbe. Gyakorlott mesélő vagy, igaz meséket mondó, akinek mindenkor megmutatkozik életszemlélete: embernek lenni, emberként tisztelni embertársait, önzetlenül adni - érzésből -, és ettől szebb lesz a világ.
Szívmelengető ez a novellád, felemelt.
Köszönöm az élményt! :)

Szeretettel: Kankalin

Egervári József írta...

Kedves Kankalin!
Köszönöm, megtisztelő a véleményed! A fogyatékkal élők sokkal nagyobb figyelmet érdemelnének annál, mint amit kapnak, úgy gondolom, sokkal komolyabb erőforrásokat kellene mozgósítani azért, hogy emberibb életet élhessenek. A társadalom sem elég nyitott feléjük, pedig épp oly érzékeny emberek, mint bárki más, csak nem tudják megvédeni magukat.
A történetek pedig csak történetek, csak szavak, melyeket néha értékelnek, néha nem.

Unknown írta...

Köszönöm szépen, remek írás. Nem először olvastam. Nincs érző lelkű ember, akit meg ne érintene. Gratulálok. Babi

Egervári József írta...

Babi, köszönöm!
Remélem, tényleg megérint sok embert.
Joc

Királdi-Kovács István írta...

Tűnődöm! Volt két nagyon közeli, komoly fogyatékossággal élő ismerősöm, az egyik már elment, a másik még él, de már olyan messze jár, hogy a családja érintkezhet vele csak, az orvosokon kívül. Őket juttattad eszembe. Vajon megtettem-e minden tőlemtelhetetőt, irányukba? Azt hiszem nem, pedig jobb lett volna. Nagyon mélyen érintett ez a történet, annál is inkább, mert Robi amíg tudott, háromkerekü bicikléjén sokszor járta a környező utcákat. Vegyesérzelmekkel olvastam, tetszett a történet, de sajog a lelkem, mert tényleg nagyobb figyelmet érdemelnének. Köszönöm szépen, József!

Egervári József írta...

Köszönöm István!
Az együttérzés és a tényleges segítség nagyon fontos lenne.