2020. július 25., szombat

Hagyaték

Megremegett kezében a feles pohár, az aranyszín pálinka, már a negyedik, megtörte a bádogpult felett árválkodó csupasz izzó sárgás fényét.
– Tudja, én egy gyilkos vagyok – közölte halkan Demeter Barnabás. – Megöltem magamban mindent. Megöltem a körülöttem élőkben is. Elhagyott az asszony, nem beszélnek velem a gyerekek, nincs barátom.
Felhajtotta a finom barackpálinkát, ivott utána egy korty sört. A mellette ülő idegen férfi csak bólogatott, de nem nézett rá. A söntés hepehupás bádogpultjára kifolyt sörhabot bámulta, mely folyamatosan változott, ahogyan az apró buborékok szétpattantak. Egy idő után csak egy áttetsző, apró tócsa maradt utánuk.
– Az élet döntések sora – jelentette ki, mindennek viselni kell a következményét, a rohanásét épp úgy, mint ahogyan a mozdulatlanságét.
Demeter Barnabás ránézett, de nem válaszolt. Hegedűművész akart lenni, ám nyolcévesen apja széttörte fején a hegedűt, másfél óra után már nem tudta elviselni a gyakorlást, az idegszálait tépő dallamokat. Ő egy buszsofőr, emberekért felel. Megtépázott idegzettel nem lehet embereket szállítani, nem lehet emberekért felelni.
Anyja letörölte fia homlokáról a vékony vércsíkot.
– Kész a babfőzelék. Oldalast is sütöttem hozzá – közölte férjével. – Terítsetek meg, ha enni akartok. Én elfáradtam, leülök. Éhes sem vagyok.
Apja egy év alatt, részletekben fizette ki a zeneiskolának a kölcsönhegedű árát.
– Inkább focizz, kölyök, az nem olyan zajos – nevetett zavartan, és adott egy százast fiának.
Demeter Barnabás nem ment el focizni. Abszolút hallással áldotta (vagy verte) meg sorsa, géplakatosnak tanult, a műhelyben a zörgő, csattogó gépek zaja mindennap letépett egy darabot hallásából, az egymáshoz ütődő fém elviselhetetlenül szaggatta dobhártyáját. Első hat havi fizetéséből vásárolt egy hegedűt, amikor apja meglátta,
rögtön közölte, hogy költözzön el otthonról. Megtépázott idegzettel nem lehet embereket szállítani, nem lehet emberekért felelősséget vállalni.
– Tudja, a zene Isten szótárgépe, a legtökéletesebb fordítóprogrammal, megremeg tőle az ember szíve és lelke. A második hegedűmet az asszony törte szét a fejemen. Pedig Mozartot játszottam, de ő valami hülye sorozatot akart nézni a tévében – vágott egy kétségbeesett grimaszt az idős férfi. – ­Hegedűművész akartam lenni. Mindenáron.
– De nem lett az, ugye? kérdezte az idegen, aki ismerte a sztorit.
– Nem lettem az. Elköltöztem az asszonytól is, elhagytam a három gyereket, csak a zenének éltem, az utcán hegedültem, művész akartam lenni, a Metropolitan színpadán akartam állni, frakkban, csokornyakkendőben, fényesre pucolt cipőben. Csak az éltetett. Azt akartam, hogy a gyerekeim büszkék legyenek rám, azt akartam, hogy hagyjak magam után valami fontosat, azt akartam, hogy soha ne legyenek anyagi gondjaik.
– Az ember olykor téved.
– Isten is téved, amikor osztogatja a tehetséget és a lehetőséget.
– Isten soha nem téved – horkant fel az ismeretlen férfi. Megbánta, hogy megemelte a hangját.
Demeter Barnabás nem válaszolt. Ő már senki szívében sem virág, ő már nem is létezik, senki sem gondol rá szeretettel, senki íróasztalán, pénztárcájában nem őrizgeti fotóját, senki nem hívja vacsorázni, senki nem mondja, hogy bújj mellém, mert szeretlek. Az idegen hallotta a férfi gondolatait, látta, hogy már nem olyan hosszú az útja, egy hideg reggel egy padon lelnek rá. Már nem él, nem lélegzik, nem érez. És senki sem jelentkezik, hogy eltemesse. Nem szép halál. A kocsma bezárt, elköszöntek egymástól.
Másnap délután az idegen a Rákóczi térnél talált rá Demeter Barnabásra. Hegedült. Gyönyörűen. Elvitte egy szállodába, az idős férfi megfürdött, megborotválkozott, az étteremben rántott szeletet ettek. Utána ittak egy pohár száraz vörösbort. Csak egy pohárral.
Az Operaház színpadán Mozart zenéjét játszotta a zenekar. Az ötödik sor közepén ült a két férfi. Demeter Barnabásnak folytak a könnyei. Nem volt szüksége szótárgépre, minden gyönyörűséges hangnál megremegett a szíve és a lelke.
A koncert végén a jegyszedők hívták a mentőket. A mentőtiszt megcsóválta a fejét. Már nem volt mit tenni.
– Ez az ő hegedűje, egy Stradivari, juttassák el a családnak – adta kezébe a mentőtisztnek a tokban lévő hegedűt az idegen. – Juttassák el a családnak, az úriember hagyatéka. Hogy minden rendben legyen.
Kilépett az épületből, egy keserű mosoly jelent meg az ajkán. Persze, minden rendben van, tényleg, motyogta maga elé. Rosszkedvűen sétált a hűvös időben, a rohanó emberek között. Isten néha tényleg téved, állapította meg, de nem fűzte tovább a gondolatot. Mégsem egy pad a téren. Mégsem egy pad.



Fotó: Pinterest


6 megjegyzés:

Hatos Márta írta...

Olyan szépen, életszerűen tudod megírni az élet keserűségeit, fájdalmait, hogy beleremeg a szív amikor olvas. Nagyon tragikus, amikor megérzi az ember, hogy már "senki szívében sem virág".
Igen, Isten néha téved...
Élmény volt ez a novellád is.
Vox

Egervári József írta...

Kedves Vox!

Köszönöm, igyekszem szépen megírni azt is, ami csúnya, bár nem mindig sikerül, a csúnya csúnya marad.
És egyetértek veled, Isten olykor téved.

Joc

Horák Andrea Kankalin írta...

Már ismertem ezt a történetet, első olvasáskor is érzékenyen érintett, megkönnyeztem, de most nagyon megsirattam, sokkal mélyebben éreztem bele Demeter Barnabás helyzetébe.
Nem minden álom válhat valóra, vagy ha mégis némelyik teljesül, nem biztos, hogy úgy, ahogy elképzeltük. Nem tudjuk, mit hoz a sors, de mindig adhat apró örömöket, ajándékokat, amelyeket el kell fogadni. Igen, az élet döntések sorozata, és amíg van élet, van lehetőség választani, csak bátorság kell hozzá és némi önzőség is, mert belső hangjainkra érdemes figyelni, hogy kifelé is megszólaljanak. Elgondolkodtam. A lemondásnak nagy ára van. Mérlegelni kell, hogy érdemes-e a másoknak való megfelelés miatt feladni dédelgetett álmainkat.
Fájdalmasan szép, megrázó és felemelő novella. Gratulálok, Joc, és köszönöm a könnyeket! Nagyon tudsz az érzelmekre hatni és az elmére is. :)

Szeretettel: Kankalin

Névtelen írta...

Úgy tűnik, ma számomra ezt juttatta a sors - fájó, szívet tépő történetek sorát. Nehezen tudom visszatartani könnyeimet, hiszen mindegyik megrázó életek sorozata. Talán ez is egyfajta embert próbáló sors ... miként figyelünk embertársainkra. Köszönöm, hogy megismerhettem alkotásod által. Gratulálok!
Szeretettel: Edit

Egervári József írta...

Kankalin, köszönöm elemző hozzászólásodat. Valóban, minden döntés kérdése.
Ölelés!
Joc

Egervári József írta...

Kedves Edit!
Köszönöm hozzászólásodat.
Üdvözlettel:
J.