2021. május 29., szombat

Aztán csönd

Egy furcsa, dallam kísért éjjel,
kéknek látom, szépnek hallom,
szívdobbanásaimat ellenpontozza
(rácsodálkozom, hogy van szívem!),
üstdob, konga és lágy basszus
a kíséret,
lüktető és erőteljes,
a szaxofon keserédes futamai
pontos „verssorok”,
érthető gyönyör,
érthető fájdalom;
olykor egy-egy félhang
megtöri a harmóniát,
mert a harmónia mindig megtörik.

Napokban fotókat láttam
a Bergen-belseni koncentrációs táborról,
Auschwitzban én is jártam,
szerencsére nem fogolyként –
az emberi aljasság dúrban szól,
mindig dúrban, keményen,
indulókkal és magasztos zenékkel,
ám csak a legnagyobb zeneszerzők
képesek a gyűlölet valódi arcát
hangokkal „megfesteni”.

Valójában az emberi méltóságról
akartam írni,
ismét,
izgat ez a téma,
egy kávé mellett sokat beszélgettünk erről,
olykor vörösbor csillant a poharakban;
sokan azt mondják,
a dominancia mozgatja a világot,
de mit mondanak az elnyomottak,
a bebörtönzöttek,
a legyilkoltak?

Egy gyerekkori ismerősöm egyszer
meg akarta mutatni,
mi a gyűlölet;
egy kismacskát kikötött a fához,
kezembe nyomta apja bozótvágó kését,
képzeld, hogy ő egy büdös cigány,
egy rohadt zsidó,
a gyűlöleted erőt ad,
apám tudja, mondta,
csapd ketté,
tedd meg, vagy ő pusztít el!,
ordította fülembe.

Lecsaptam a bozótvágóval,
a madzagot vágtam el,
a rémült kismacska elrohant.

Csak egy macska, mondtam,
apád pedig egy hülye!
Betört orral mentem haza,
jól jártam,
fel is szabdalhatott volna,
mert a gyűlölet erőt ad,
ahogy emlegette,
és fegyverrel a kézben
majdnem mindenki bátor.

A maszk zsinórja előre húzza fülem,
a maszktalanok csúnyán néznek,
hiszen már mindent szabad,
tagadni, elhinni, hirdetni,
maszktalannak lenni;
nem nézek vissza csúnyán,
nem szólok semmit,
bár egyre inkább úgy gondolom,
az emberi méltóságot
szép szavakkal védeni
nem elég!

Lassan tényleg itt a tavasz,
élvezem a napsütést,
érzem a szabadság illatát,
mely áthatja a levegőt,
virágillattal,
a maszkok felett megcsillannak a szemek,
az ember nem lehet gyáva,
a törékeny békét
csak erővel lehet megteremteni,
üstdob, konga és lágy basszus,
lüktető, erőteljes ritmus,
a szaxofon keserédes futamai
pontos „verssorok”,
érthető gyönyör,
érthető fájdalom;
aztán csönd.

És remélhetőleg egy mosoly is.


Fotó: Pinterest


Nincsenek megjegyzések: