2020. augusztus 6., csütörtök

2027

(Reggel hat óra. Magas, erős férfi lép be az ajtón. Negyvennél idősebb, de még nincs ötven. Farmert és fekete inget visel, az ing nincs begyűrve nadrágjába. Erős, sűrű szemöldöke fekete, a szeme is sötét, de inkább ábrándozó mint kegyetlen, ujjai hosszúak, nagy keze inas, de finom.) 
– Tisztelt hölgyeim és uraim! Érezzék megtisztelve magukat, hogy itt vagyok! Látogatásom szándékolt és tervezett, melynek semmi köze a marxizmus-leninizmushoz, talán csak a Jóistenhez és egyéb, kisebb istenekhez, mert önök számára most eljött az idő! Nekem ehhez semmi közöm, tényleg semmi. Jaj, de udvariatlan vagyok, még be sem mutatkoztam, Gecsvalik Ede Hunor vagyok, az ítéletvégrehajtó. Nem szép mesterség, tudom, de ez is csak egy munka, melyért megfelelő fizetség jár. Megígérem önöknek, méltányos és gyors leszek, nem azért, mert nem szolgáltak rá a szenvedésre vezérlő nagyjaink szerint, hanem mert az én gyönge szívem együttérző. Nagyjából. 
Azért mondom, hogy nagyjából, mert egyszer szívesen kipróbálnám a nácik módszerét, akik hentes kampóra akasztották fel az árulókat. Higgyék el, még én is beleborzongtam, elképzeltem, ahogyan a hegyes kampó beszalad az áll alatt a húsba, átszúrja a nyelvet, majd a szájpadlásban áll meg a vége, nem éri el az agyat, nehogy túl gyors és könnyű legyen a halál; a test súlya húzza lefelé a hátrakötött kezű elítélteket, a fájdalom, a zubogó vértől való fuldoklás végez velük. Idővel. Szörnyű. Tényleg beleborzongtam, amikor ezt egy filmben láttam, bár az is lehet, csak a bomlott elméjű filmrendező találmánya ez a kivégzési mód, még a nácik sem voltak képesek ilyen aljasságra, bár ebben nem vagyok biztos. Sokat beszélek, tudom, de meg kell adni a tiszteletet a halálba menőknek, és tudom azt is, hogy szavakkal is lehet ölni, de úgy sejtem, erre most nincs elegendő idő, bocsássanak meg nekem ezért. 
(A folyosóról rohangálás, ordítozás zaja szűrődik be, néhány pisztolylövést is hallani, messzebbről géppisztolyok kereplésének hangja fut végig a megszürkült falak között.) 
Most következik az a rész, melyet nagyon utálok, fel kell olvasnom önöknek az ítéletet. Tudom, elhangzott már a bíróságon, fellebbezésnek sincs helye, ám ez a szabály, hát, ne szegjük meg, mert még a végén mi feszengünk itt kötéllel a nyakunkban. Jaj, de paraszt vagyok, önök már kötéllel a nyakukban ácsorognak, látom, a kolléga kellően megfeszítette, hogy érezzék a halál leheletét, mely bizony bűzös. Legalábbis úgy sejtem. 
Ne haragudjanak rám, én szívesen csevegnék önökkel, bár tudom, összevarrták a szájukat, hogy ne tudjanak megszólalni, még a végén vad eszméket ordibálnának szét, éljen a haza, éljen a szabadság, éljen a demokrácia, tudom én, de erre tényleg semmi szükség, és valljuk be, túl sok értelme sem lenne. Úgy látom, önök fiatalok, önök előtt állt volna a jövő, a két hölgy szülhetett volna egy tucat gyereket, szerethette és kényeztethette volna férjét, finomakat főzhetett volna; nekem például a csirkepaprikás a kedvencem, szeretem a hagyományokat, és tisztelem is. A két fiatalember pedig szolgálhatta volna a hazát, csinálhatott volna gyerekeket, főzhetett volna pálinkát, hogy mást már ne is emlegessek. Na, mindegy is, nem az én dolgom ítélkezni, vannak erre megfelelő, tanult emberek, akik végzik a dolgukat, akik megállapítják és kimondják a bűnösséget. A törvény szent. Nincs apelláta, aki lop, levágják kezét, aki másképp vét, lógni fog. Na, mi ez a lárma, nem lehet így dolgozni! 
Szóval, az ítéletek. A Nemzeti Szittya Tanács és a Nagy és Örökéletű Nemzetvezető iránymutatása szerint, a Nemzeti Megfellebbezhetetlen Bíróság ítélete alapján Solymosi Szidónia vádlott felbujtás, izgatás, az állam elleni bomlasztó tevékenység, rémhírterjesztés, a Nagy és Örökéletű Nemzetvezető szidalmazása miatt kötél általi halálra ítéltetett, mely ítélet azonnal végrehajtandó. Bocsásson meg kisasszony, megnézem, ki ricsajozik ennyire odakint, így nem lehet dolgozni, így nem lehet átéléssel csinálni semmit sem! Még meghalni sem. 
(Az ajtóhoz sétál, kinyitja, kidugja fejét, szétnéz, aztán gyorsan visszalép, visszacsukja az ajtót, a zárban elfordítja a kulcsot. Odalép az egyik férfihez, megfogja az állát, a másik kezével hátul a fejét, egyetlen mozdulat, egy halk reccsenés.) 
– Gömöri doktortól tanultam, csak egy finom mozdulat, semmi fájdalom, semmi felesleges kín. Így kell ölni, kérem. Úgy láttam, börtönlázadás tört ki, néhány fogoly fegyvereket is szerzett. Ne aggódjanak, ez nem gátolja meg az ítéletvégrehajtást, hiszen nekem ez a feladatom. Természetesen leverik majd ezt a nevetséges lázadást, mert a hatalom erős, bebiztosította magát időben, felfegyverkezett, megfizeti bérenceit és zsoldosait. Na, miket beszélek? Szerencse, hogy itt nincs beszerelve kamera, mikrofon. De ez a helyzet, hölgyeim és uraim, a Jóisten sem mentheti meg önöket, a rendszer tökéletesen kiépült, minden csavar a helyén, a mű egész és megismételhetetlen, vértelenül épült, de véres kegyetlenségre képes immár. Nincs ellenség, mert mindenki ugyanazon az oldalon áll, vigyázban, szemlesütve, fejet lehajtva, engedelmesen. 
(A második férfihez lép, egyetlen mozdulat, egy halk reccsenés. Az ajtón dörömbölnek, rázzák a kilincset. Az egyik nő mellé áll, egyetlen mozdulat, egy halk reccsenés. Géppisztolyok ütemes dörrenése hasít bele a csendbe. Kívülről szétlövik a zárat, belökik az ajtót. Négy fegyveres rohan be a cellába. Gecsvalik fogja a lány állát és fejét.) 
– Tisztelt uraim! Beszéljük meg! Tudják, én parancsra cselekedtem, mert még a katonaság idejéből ismert a mondás, a parancsot megbaszni nem szabad, mert szaporodik. Ne értsenek félre, nem tréfálkozom, az élet véges, a helyzet szomorú, a rendszer mindenkit beállított a sorba, maguk is tudják! Van egy kölyköm, ja, és ott az asszony is, élni kellett, valahogy. Ez is egy munka. Ha én nem csinálom, elvégezte volna más. Mindig van jelentkező, jó pénzért mindenre. 
Igen, a rendszer, én is tudom, gyalázatos, korrupt, aljas, számító, hazug, de ezt senki sem merte kimondani. Most egyébként forradalom van? Csak kérdem. Mert annak örülök. Mindennek vége szakad egyszer. 
De nem szaporítom a szót. Egyezzünk meg! Én elengedem ezt a csinos lánykát, önök pedig elengednek engem. 
(Az egyik fiatal férfi bólintott, Gecsvalik elengedte a lányt, felemelt kézzel előre lépett. Egy másik fegyveres odament a lányhoz, eloldozta, egy szikével óvatosan átvágta száján a varratot.) 
– Uraim, remélem, megegyeztünk. El is megyek haza. Az asszony marhahúst készített, gombával. Nagyon finom, meg is hívhatom magukat, ha gondolják. De jó, hogy vége van már ennek a mocsok rendszernek, az étel is jobban esik az embernek – nevetett hangosan. – Akkor én mennék. 
– Sehová sem megy! – lépett elé Solymosi Szidónia. – Hozzatok egy hentes kampót! 
(A lány merőn néz Gecsvalik szemébe, akit megbilincselnek. Nincs benne harag, de még mindig remeg a keze, nyakán piroslik a kötél nyoma.) 
– Egy húskampó. Csak a feeling miatt. Amíg beszélgetünk – mondta mosolyogva. Eszméletlenül fájt a szája, minden egyes szónál. – Csak a haza, a szabadság, a demokrácia miatt.


Fotó: Human Online

11 megjegyzés:

Márta Hatos - Vox_humana írta...

Tömény politika. Tömény triller. Brutális. Ilyen "elmebeteg" írást még nem olvastam tőled.
Szia Joc,
csak leírtam ami először eszembe jutott amikor olvastalak. Szokatlan tőled.
Van mondanivalója, elgondolkodtatja, borzolja az olvasó idegeit rendesen.
Amikor olvasok egy írást, átélem. Ott vagyok. Ebben nem szívesen voltam ott.
Ilyen kegyetlen lesz a világ? 2027... ?
Vox

Egervári József írta...

Szia Vox!

Remélem, nem lesz ilyen kegyetlen. Volt már ilyen, ne legyen többé, de ezért mindenkinek tenni kell, a szabadság védtelen, a gonoszság aktív, mindig is az volt. A kegyetlenség pedig az emberi természet része, persze, nem kell hagyni elhatalmasodni. „Elmebeteg” írás, valóban, mint a világ. Szinte.
Köszönöm véleményedet!

Joc

Kapolyi György írta...

Hatalmas erejű, képileg is megjelenő írás.A "Baj" az, hogy minden ilyen tett, és szituáció, megtörtént.Hogy mellbe vágja az olvasót ? Hogyne tenné, hisz mindenki tudja, hogy hasonló embertelenséget követtek el, állítólag ember formájú sejthalmazok...Hogy okul belőle az ember, a teremtés koronája ? Kizárt dolog.Ez, fajtajelleg...








Egervári József írta...

Kedves Gyuri!

Köszönöm megtisztelő véleményedet, valóban, ez nem egy könnyű írás. A történelem számos példát hoz, a hatalom kegyetlenséget szül, mindegy, mi az indoka, hogy épp vallási, faji, politikai alapon zajlik a kegyetlenkedés. A lényeg mindig a hatalom és a pénz, az ember pedig nem okul, az elnyomott, megalázott többség olykor fellázad, mindent elpusztít, aztán egy darabig békeidő lesz. Nem sokáig, mert mindig felbukkannak gazemberek, akik többet akarnak, legyen bármennyi emberélet is az ára!

Üdvözlettel:

Joc

Kapolyi György írta...

Köszönöm Joci a válaszodat.
Igen,szembe kell nézni a valósággal, ami sajnos olyan amilyen.Írásod, hatalmas erejű,remekül sikerült.
Megrázó, de örülök, hogy ilyen remekül megoldottad.
Lehet fejeket homokba dugni, de minek.
GRATULÁLOK !

Egervári József írta...

Gyuri!

Köszönöm véleményedet! Még egyszer!

Királdi-Kovács István írta...

Egyszer régen egy csoportban, mert megfenyegettek, hogy ha ők győznek a hozzám hasonlóakat ismét viszik a Duna-partra. Akkor én megírtam "Cipők a Duna-parton" címmel az én verziómat. Sajnos azóta bebizonyosodott, hogy bizony nem csak, hogy van rá igény, de kapható emberek is vannak, önként dalolva. Neveket direkt nem írok, tudom, hogy tudod kikre gondolok. Most ez szintén arra utal, akár elmebeteg akár nem, hogy nem Te vagy az elmebeteg, a társadalom egy, egyelőre kisebb része ilyen, pontosan ilyen. Sajnos adták már tanújelét!

Egervári József írta...

Köszönöm István!
Egyetértek veled, a szélsőjobb teret nyert, teret kapott, melynek a következményei beláthatatlanok. Történelmi példa ezer van, de nem tanulunk semmiből sem.

Névtelen írta...

Kedves Egervári József!

Teljesen le vagyok taglózva. Elképedve. Megrázva. Ezért többet nem is ´rok egy darabig mert csak ismételném magam.

A disztópikus látomasokról csak ennyit: a szélsőjobb előretörése nemzetközi jelenség ami nyilván senkit nem vígasztal. A történelem ugyanúgy ismeretlen és érdektelen a "túoldal" számára mint az irodalom vagy bármilyen egyéb művészi alkotás. Mikor édesanyám négy éve, egy nagyon közeli baratnőm most májusban már nagyon közel álltak a halálhoz - utólag tűnt csak fel - mindketten azt mondták hogy nem is bánják, mert világ egyre pocsékabb és jobb is hogy a végkifejletet már nem látják.

Azért én még reménykedem... 67 éves vagyok. Ha ahhoz hogy a felemelkedés megkezdődjön, először feneket kell fogni a mélyben, akkor nem hiszem hogy megérem a felemelkedés idejét. De a remény hal meg utóljára.

Dícséretnek szánom: Dragomán írasaira emlékeztetnek az írásaid (bocsásd meg a tegezést), mégpedig ezekre: https://qubit.hu/author/dragomangy
A kedvencem közöttük ez: https://qubit.hu/2019/07/25/klimakemping

Judit
(Judit Weisz néven vagyok fellelhető a Hívatlanul FB csoportban)

Egervári József írta...

Kedves Judit, köszönöm, megtisztelő a véleményed, kiváltképp a Dragománnal való összehasonlítás.
Nekem sem tetszik így a világ, amilyen most, igyekszem a magam eszközeivel megmutatni, hogy mily borzalmakat, netán mily gyönyörűségeket képes hozni még.
Egyetértek, a sötétség a legnagyobb ellenségünk, azért tartunk ott, ahol tartunk.
Köszönöm, még egyszer dicsérő szavaidat.
Joc

Névtelen írta...

Most jovok istentiszteletrol mar a lelkesz
Se tud vigasztalot mondani