2021. június 15., kedd

APRÓSÁGOK 16.

Piacon

Buzwak Gedeon a piacon téblábolt, vöröshagymát keresett, de minden árus széttárta a kezét, épp nincs, mentegetőztek, tudja, a klímaváltozás és a multik, egyébként is mindenki azt termeszt, amit csak akar. Buzwak Gedeon értetlenül ácsorgott a Nyugat-balkáni asztalocskák előtt, a pörkölt hagyma nélkül íztelen, jelentette ki határozottan, miféle elbaszott ország lett ez?
A piacon megállt a levegő a kicsapó elektromosságtól, mindenki mozdulatlanságba dermedt, a káposzták félve kukucskáltak ki a színes műanyag ládákból, a krumplik rémülten egymáshoz bújtak, a besúgók zsebükbe nyúltak, ahol a toll és a jegyzettömb lapult, néhányan okostelefonnal fotókat készítettek.
Buzwak Gedeon elmosolyodott. Én káposztával is szeretem a pörköltet, gesztikulált hevesen. És egyébként is, éljen a király! Zsuzsvazsek Bözsi, a piaci kofa, aki öreg volt és kövér, hahotázva nyújtotta a férfi felé a tömött szatyrot; két kiló, hatszázhatvan lesz, vagy két euró. A szatyor mélyén két fej vöröshagyma is lapult, Zsuzsvazsek kacsintott; nem kell mindig dumálni, éljen a király!

Rendes magyar

– Will Shakespeare vagyok, a pír elönti orcám, a por belepi hajam, költő vagyok, író, drámaíró, és alaktalan – vigyorgott bájosan Keceli Cecil, levágott egy esetlen piruettet, majdnem el is esett. Csoros Arnold bambán nézett rá.
– Baszkikám, te hülye vagy? Azt mondtam, add ide a pénztárcádat – mordult rá az idétlenül vigyorgó költőre, íróra, drámaíróra, megragadta grabancát és a fal mellett magasba emelte, csak úgy sistergett a férfi balonkabátja a téglafalon. Keceli lábai – akár egy marionettbábnak – élettelenül himbálóztak.
– Nem, nem vagyok hülye, három diplomám van – felelte sértődötten a költő, író, drámaíró. – Pénztárcám viszont nincs. Az ily módon megnyilvánuló erőszak visszavezethető a nehéz gyermekkorra, a csonka családra, az esetlegesen súlyos nélkülözésre, valamint a kibékíthetetlen társadalmi ellentétekre, melyekben az iskolázatlan, tanulatlan réteg – felismerve helyzetének kilátástalanságát – vad agresszióval igyekszik megszerezni a feltétlenül szükséges megélhetési javakat.
– Ne okoskodj. Add elő a lóvét.
– Mondtam, hogy nálam se pénz, se pénztárca.
– Nincs pénzed, kis köcsög? –ámult el Csoros.
– Nincs. Úgyhogy elengedhet – zihálta Keceli.
– De zsidó vagy.
– Nem vagyok zsidó.
– Cigány ilyen tejfeles képpel nem lehetsz.
– Nem vagyok cigány.
– Akkor most mit csináljak veled? Miféle név az a Sexpír?
– Angol!
– Na, akkor ez a baj veled. Nem vagy magyar.
– De. Magyar vagyok. Ez csak a művésznevem.
– De miért angol?
– Mert a Nagykovácsi Gedeon hülyén hangzana.
– Gedeon vagy?
– Nem. Cecil.
– Menj, ver téged a sors nélkülem is.
Keceli Cecil leporolta a nadrágját, megigazította a nyakkendőjét, sandán nézett a nála két fejjel magasabb Csorosra.
– És ha zsidó, angol, cigány, Gedeon lennék? – kérdezte halkan. Akkor már nem élnél – veregette meg Csortos Keceli vállát. – De ne búsulj, nem lehet mindenki rendes magyar.



Magyar Nemzeti Digitális Archívum


2 megjegyzés:

Királdi-Kovács István írta...

Apróságoknak nevezed, talán az is a mindennapokban, éss mégis milyen fantasztikus életképet varázsoltál a szavakkal. Gratulálok, József!

Egervári József írta...

István, köszönöm!
A szavak varázslatosak.